Hoppa till innehåll

Lugnt liv

Dagarna går och idag har det redan hunnit bli fredag, snart dags att dra vidare typ på måndag. Då tar vi sikte på Plitvička Jezera som är en nationalpark här i Kroatien med väldigt fin och omväxlande natur med mycket vatten! Det är helt ok att börja röra på sig igen för just nu händer absolut inte mycket hos oss. En vanlig dag ser ut ungefär som så här: Vi vaknar runt 0800-0830 då är det ganska svalt fortfarande inne i husbilen, sen blir det frulle ute i solen! Efter det så är det slapptid, vi surfar kollar mail tar en ny kopp kaffe och så rullar det på fram till lunch då det blir ett dop i havet precis nedanför där vi bor! Vattentempen ligger på ca 23-24 grader. Efter det så kanske vi funderar på vad vi ska luncha och det slutar ofta med några mackor och en kall öl. Därefter är det lugnt resten av dagen, vi förflyttar oss med skuggan som dom senaste dagarna gett oss ett behagligt klimat då det brisat rätt bra. Dricker vatten eller kaffe. Nej inte så mycket öl tröttnar på det också.

Idag är första dagen då det är helt vindstilla nästan, och det känns direkt för nu är det riktigt varmt. På eftermiddagen har vi två dagar i rad nu vart ner på stan som ligger ca 1km från oss. I onsdags så gick vi och igår torsdag tog vi en cykeltur. Det funkar att cykla då du har fartvinden i ansiktet men pass på då du stannar, det blir varmt direkt! Ja såhär rullar det på för oss, vi har inget behov av att se en massa just nu och det är för varmt att göra en massa utflykter. Vi är rätt nöjda med den här tillvaron för stunden, men samtidigt ska det bli skönt att rulla iväg igen.

Sitter en del vid datorn och söker lite olika grejer att besöka och det finns både det ena och det andra. Skulle gärna besöka Postojna grottan i Slovenien, den ligger drygt 10 mil från oss men så var det ju det där med tunnlar och mina fobier….Den är ju iofs helt ok men det var ju det där med att vara under marken. Du åker ett litet turist tåg 120 meter ner i berget där får du kliva av och sedan promenera runt lite som du vill. EN dag kanske jag övervinner fobierna och utmanar mig själv men inte i år nej tack!

Sedan ska vi besöka en eller två vingårdar där dom producerar både vin och olivolja! Gjorde det för ett par år sedan då vi var i Venedig och på hemvägen snubblade på en vingård mitt ute i ingenstans. Nu är det ofta skyltat med stora skyltar var det ligger en vingård eller så står en liten oansenlig skylt bredvid vägen och då är det bara hänga på.

Hade en evt plan på att stanna till i Trieste ett par dagar men kollade vädret och det är fortfarande för varmt 26-27 grader för att vara på stan så vi får se vart vi rullar åt för håll. Har ju en tidsplan där vi ska vara i Rostock Tyskland 20 oktober så vi hinner med färjan den 21 till Sverige, men fram till dess är dagarna rätt oplanerade.

Härom kvällen då vi satt ute klockan var runt 2210 så kom det en liten kattunge smygandes och pockade på vår uppmärksamhet. Den ormade sig och snodde runt våra ben, jamade och hade sig och Annika förstod ju genast att den var ute efter mat så hon var snabbt inne och hämtade lite rester som katten lätt sig väl smaka av. Sedan hoppade den helt resolut upp på Annikas mage och somnade! Så där satt vi halv elva på kvällen med en katt som sov på Annika! Det ordnade upp sig eftersom det är en utekatt som bor med sina kompisar här på campingen och dom är rätt nerviga av sig så efter en lur på 10-15 minuter fann den för gott att dra vidare, mot nya äventyr.

Nu har vi suttit ute ett par kvällar och jag har försökt mig på att ta lite bilder på månen som är hel just nu och så tar jag bilder på stjärnorna. Mobilen tar så mycket bättre bilder och får fram många fler stjärnor än du ser med blotta ögat. Detta är rätt roligt tidsfördriv med ett varierande resultat!