Hoppa till innehåll

Brisar

Asså att försöka sig på en liten promenad upp på stan som ligger ca 1km från campingen var väl inget genidrag. Är det +28 så kan du ju inte hålla något högre tempo och även om du håller sköldpadde fart så blir det ändå tokvarmt. Som tur är så finns det ju en hel del vattenhål på såna här turistorter men också glasserior med väldigt god glass. Idag tog vi en i mina ögon långsam promenad men likväl då vi kom hem så är jag som en död sill. Annika tog sig ett dopp eftersom vi har stranden direkt i anslutning till husbilen. Jag tog min vattenflaska från kylen och dog i en solstol!

Vi är alltså framme i Kroatien på vår camping vi bokade redan tidigt i våras efter att nogsamt ha lusläst recensioner om några tilltänkta campingar. Finns mycket att läsa om man går på tyska bloggar och husbilssidor. Tyskarna men också fransoser har pippi på att det ska vara kliniskt rent och helst ska WC vara från igår annars sjunker bedömningen direkt och campingen får en syrlig kommentar. Övriga kriterier är ju hur mycket aktiviteter det ska finnas på campingen, på den vi står har du det mesta ink tre restauranger, ett litet bageri, 12 tvättmaskiner som ingen använder eftersom det kostar 9€ per tvätt, så det förstår jag. Givetvis lyxmaskiner av märket Miele!

Campingen är ju endast fyr stjärnig men i våra ögon mät är det en riktig lyxcamping om än inte för dyr som vi ser det. Kan ju fundera på vad som fattas då den bara är fyrstjärnig, vad har en 5 stjärnig som inte vi har. Kostar ca 45€ per natt och vi valde en premium plats så vi står som ni sett på tidigare bilder bara 7-8m från havet. Vi har också stranden i direkt anslutning till husbilen så ja det kostade lite extra men vi är också helt nöjda.

Sedan vi checkade in har det blåst en frisk bris dygnet runt vilket gör att det är en kompakt ljudmatta från havet eftersom vi står så nära. Mig gör det inget eftersom det dels håller kamikaze myggen borta men också är det väldigt skönt att sitta ute i 26-27 gradig värme då det brisar som det gör. Vi äter frulle ute på morgonen och så blir det ju kaffe på middan och sen efter lunchdrinken i strand baren som heter Splash så sitter vi ute. Idag är det dock lite värre, vågorna går rätt höga utanför fönstret och det kommer vind tjuvar då o då som skakar om hela husbilen. Dock är det varma kvällar så alla fönster och dörrar är öppna och nattetid har vi det mesta öppet också även om vi stänger entré dörren.

Staden Krk ligger i havsnivå så vad du än ska in i stan och göra så är det uppför. Jag har sagt tvär nej till alla former av utflykter då det är för varmt att ta sig till fots till evenemangen. Finns ingen orsak att försöka känna sig bekväm o rörlig i den här värmen. Enda kulturela idag vart katedralen i Krk mycket fin insida. Det är som svensk högsommar med blå himmel och stekhet sol och det bästa är att sett till vår vecka här så kommer vi ha samma väder fram till vi lämnar ön. Ja just det Krk är faktiskt en ö rätt så stor dock så det märker du inte.

Prismässigt så vet jag inte om det är dyrare eller billigare än Sverige, Kroatien har euro och det blir ibland lite huvudräkning då 4€ ska multipliceras med 12:-. Vi har vart ute och ätit en gång sedan vi kom och det kostade väl runt 450:- för varmrätt och varsin öl så njaa något billigare tror jag. Å andra sidan vi lyx äter inte alla kvällar ute, idag vart det en makarontallrik med rester, gick bra det med!