Hoppa till innehåll

Epilog 2023

Lika bra att inte dra ut på det mera! Vi är åter på hemmaplan sedan ett par dagar tillbaka. Vi kom till Sverige i fredags eftermiddag (13 okt) och sedan tog vi svängen via Sösdala i Skåne hos Annikas fd grannar från Gnesta, innan vi startade hemresan på lördag. Färjan från Tyskland gick punktligt som vanligt höll jag på säga! Det är ett väloljat maskineri detta med färjorna mellan Rostock och Sverige. Tror det tar en timma drygt från dom lägger till innan den avgår igen, och då har dom hunnit lasta av massor med lastbilar fylla på med nya passagerare och fordon och så iväg igen. Färjorna i sig är väl inget att hurra över, rena transportbåtar som dom pimpat lite för att det ska fungera med passagerare också. Men långt ifrån lyxbåtarna mellan Sverige och Finland eller Kiel Göteborg. Vår vana trogen sedan Corona året så stannade vi i husbilen under hela båtresan (6 timmar). 2020 då det var Corona fick alla som ville stanna kvar i husbilen under färden över havet, vi har fortsatt göra det eftersom det är bra mycket trevligare än att vandra runt en helt könlös båt med folk som sover både här och var..

Snart går färjan, snart…

Nå hur har då resan vart, kan man fråga sig. Jomen den har vart bra på det stora hela. Vi har följt planen nästan hela vägen, var bara på slutet då vi bröt av och körde hem istället för att vara ute sista veckan. Kände att vi nu hade ett hus som behövde ses över och vi var mätta på resa och leva i kapsäck!

Vi hade bokat camping i Prag det var ju första stoppet, där var vi fyra dagar och det var helt ok om än lite mer stressat än vad vi minns det sist vi var där före Coronan. Det känns som att det har blivit lite förändringar sedan sist men jag kan inte sätta fingret på vad det kan vara. Hur som Prag var fullt av turister som vanligt men det saknades en hel del av gatuförsäljarna som fanns tidigare, vilket fick till följd att jag inte fick köpa med Pragluvtröja som jag så het eftertraktade! Den gamla hänger med men den har massor med lufthål numera och är utsliten!

Nästa stopp vart Krk i Kroatien, vi hade bokat en hel vecka stillestånd och vi bode kungligt bra på campingen. Jag bokade en premium plats som låg tio meter från stranden och havet. Första dagarna blåste det friskt men det var helt ok det gjorde att det gick att vara ute i 27-28 graders värme utan att det blev jobbigt. Kroatien och Krk kommer vi återvända till, kanske inte samma camping, det finns några att välja på.

Efter Kroatien så hade vi sett ut nästa mål som var Plivic sjöarna ett världsarv på UNESCO´s lista. Även detta var riktigt bra och vi var väldigt nöjda om än slitna efter den dagens utflykt. Är man inte van att gå 10-11km så tar det på i synnerhet då det är stekhet också. Men klart värt att ha gjort det. Efter sjöarna så körde vi runt lite planlöst i Kroatien och Slovenien innan vi drog till Italien där vi planerade att stanna några dagar och besöka lite vingårdar men också städer. Det vart Trieste och som sista stopp Verona under några dagar. Trieste i sig lämnade inga avtryck, vi var inte ens ner i stan så det är väl att ljuga och säga vi turistade där. Men Verona det var en trevlig stad som vi säkert kommer besöka igen.

Resan började ju med att vi fick problem med växellådan i husbilen redan andra dagen vi var ute. Vips så brann ett litet sketet kretskort upp vilket fick till följd att det inte gick att växla. Nu har ju vi en automat växellåda så det blir ju etter värre då det inte går att lägga i varken fram eller back. Nåväl efter lite hobbymek så hade vi hittat en nödknapp som gjorde att vi kunde lägga i växlarna igen. Så det ordnade upp sig och det gjorde resan vidare också. Efter ett verkstadsbesök som kostade 40€ till kaffekassan så hade vi grönt ljus att köra igen. Dock så hade som jag tjatat om vår motoroptimering försvunnit så nu fick motorn jobba lite mera, dock utan att bränsleförbrukningen ökade.

Sååå hur syr vi nu ihop den här något spretiga resa då! Klart är att vi ska fortsätta med att förboka campingar innan så vi bara kan köra fram och ställa oss på plats. Gärna två olika med rimligt avstånd mellan under en fem veckors period.. Sedan ska det givetvis finnas utrymme för lite spontankörning, MEN det är det som vi har kommit till insikt med under dom senaste resorna att vi står hellre på ett och samma ställe och upptäcker landet där. Vi är inte så bra på spontanköra och leta upp sevärdheter eller upptäcka nytt. Vi trivs med att stå still och sedan åker vi lokaltrafik dit vi ska. Stadscampingar som dom flesta stora städer i Europa har passar oss väldigt bra, det kostar men i paritet med att flyga ner och sedan bo på ett köns löst hotell så väljer jag husbilen alla dagar i veckan. Vi har ju också en rätt stor husbil på typ 7,5 meter och sex hjul som gör att det kan vara lite knepigt att ta sig fram på vissa ställen. Dessutom så har vår GPS strulat mer i år än tidigare år så nu har jag laddat en ny, CoPilot för att se om den är mera pålitlig.

Vi har gjort av med drygt 9100:- på diesel vilket gör ett snittpris på 21,2 kr/lit. Det var billigare stundtals men också dyrare. Utanför autobahn var dieseln billigare. Vilket föranleder mig att fundera på det som ALLA bränsleföretag i Sverige med bestämdhet hävdar inte är kartell i Sverige. Ute i Europa är det verklig skillnad på priset mellan mackarna, inte så det pågår ett konstant priskrig men det skiljer faktiskt en hel del mellan tanka på vischan eller efter autobahn. Och mackarna i sig har definitivt olika prissättningar om man bara kan köra av från motorvägarna och in i små pitoreksa byar så kan det skilja upp till 1:-/lit.

Planen för i år var mera direkt körning och inte så mycket zick zackande fram och tillbaka, nu ska vi fram och den planen höll så gott som hela tiden. Årets resa slutade på ca 430 mil genom fem länder Tyskland, Tjeckien, Kroatien, Slovenien, Italien. Var bara mellan veckan efter Kroatien före Italien som vi snurrade runt lite. Men det suger att ligga och köra så eftersom du inte vet vart du ska stå om en eller två dagar. Det har också vart väldigt mycket husbilar ute, tror hela Tyskland var lediga samtidigt som oss då det mest var tyskar i farten precis överallt.

Vår budget då vi startade låg på ca 40000:- och det är det vi haft nästan varje år då vi startar. Nu kanske det var i minsta laget eftersom bränslet kostar mera än första åren och så den urusla kronkursen mot Euro. Trots det så har vi inte snålat i onödan, vi handlar som vanligt folk och äter hemma ett flertal ggr i veckan, även om vi ibland bara spontande och sa ”nä nu äter vi ute idag”! Det är ju en frihet man har men å andra sidan hur gott är det att äta ute alla dagar i veckan. Att dessutom få gå i affärer med riktiga färskvarudiskar är så trevligt. Det finns allt du kan önska och lite till. Bokat boende under resan har kosta ca 7000:- sen tillkommer ju varje ställplats eller camping vi bott på med ca 15-30€ per natt. Har inte räknat på det faktiskt men det blir ett par tusen också.

Så efter avdrag för bränsle och taxfree hade vi ca 5-6000 i veckan att röra oss med och det höll nästan hela vägen, vi överskred budgeten med ca 1000:-/vecka och det får väl anses som ok. Husbilen har strulat en hel del i år och ska få en massa kärlek i vinter. Bromsarna och växellådan ska ses över men också vanlig service med oljebyte ska göras. Sen måste vi inför nästa sommar byta däck, vi har ju sex hjul och det kostar att lägga om alla sex. Men frånsett det strul vi haft så är vi fullt nöjda med resan i år. Vi lärde oss en hel del igen om hur vi vill resa i framtiden, stå still mera och längre, köra direkt utan en massa avvikelser.

Tack till er som följt oss på resan, alltid kul att få lite återkoppling på våra inlägg. Nu siktar vi mot nästa år som det ser ut just nu kommer bli mera norden betonat, men wtf vi hinner nog ändra oss flera ggr! Tills dess så ha det så hörs vi igen.