Hoppa till innehåll

Vi är på gång…

Senast uppdaterat den 23 september, 2021

…vi är laddade vi är klara !
Nu rullar vi igen ner i Europa. Resan startade tidigare i veckan och idag står vi utanför Soltau på Heide Park camping som inte är mer än en stor gräsmatta, men det funkar för oss inatt i alla fall. Resan tog sin början redan i onsdags då vi körde ner till Sösdala där sambo Annika har en polare hon inte sett på år och dar. Där vart vi över natten i en riktig svensk sommar idyll med massor av lantluft och grill mat. Dagen efter på torsdagen körde vi vidare ned till Trelleborg där vi stod på en helt värdelös ställplats precis bredvid hamnen. Vi funderade på om miljö oraklet Per Bolund ens vart i närheten av den hamnen, för så många lastbilar som hela tiden anländer med färjan till och från kontinenten är helt galet. Där har vi miljöproblem om något. Igår fredag var vi laddade till tänderna och hade klockan på 0630 för att checka in till färjan innan 0730 då incheckningen stängde. Det gick galant om än lite segt då alla skulle skriva ut sina färd handlingar. Färjan gick enligt tidtabell och sedan väntade sex timmar på havet innan vi var i Tyskland och Rostock. Det var lite kul att se hur folk hanterar det här med munskydd. Vissa körde med det benhårt, medans andra inte tog på det alls ! Därav jag….Vi tog en fika på båten men det fick räcka så, mat ät vi hemma 😉

Efter ankomsten till Rostock så körde vi raskt till Calle ca 1,5 mil från Rostock för att bunkra lite dryck till resan söderut. Sen letade vi upp en tankmack för att fylla diesel eftersom tanken lös illrött ! Tankade för 13,29/lit vilket gjorde att vi sparade ca 265:- mot att tanka i Trelleborg. Så mycket skiljer bränslepriset. Sverige straffar ut sina medborgare och försöker tvinga bort bilar på fossilbränslet, medans Tyskland tänker annorlunda. Nåväl slut på politiken.

Vi hade tänkt köra till Schwerin och stå där för natten men lessnade totalt och letade fram en väldigt bra och fin ställplats ganska nära Rostock för att parkera för natten. Det var snudd på knökfullt då vi kom vid sextiden på kvällen men det fanns några trånga platser kvar. Vi satt ute i den varma kvällen +21 och pratade och jag kollade in Karlavagnen bland stjärnorna innan jag gick in halv tio för att göra natt. Vaknade halv ett av att det slagregnade och tok åskade ute !!! Såg aldrig det komma som en känd politiker sa för ett tag sedan…..Nåväl kudde på örat och sedan vaknade jag sju i morse av svår kaffe abstinens så upp och på med hurran och läsa nattens händelser i Sverige.

Vi hade beställt färskt bröd till frulle från bageriet så jag gick upp och hämtade det vid åtta på morgonen då övriga sjusovare vaknat till liv. Var tvungna ta hand om allt blött som stått ute under nattens regnskurar. Sedan drog vi vidare ut mot Winterswijk i Holland där vi ska var på måndag. Kom nu inte så långt eftersom jag visste vi skulle passera Schwering där dom har ett vackert slott som jag tyckte vi skulle besöka ! Sagt och gjort in med sju o en halv meter husbil i stan. tror bestämt vi körde lite olagligt eftersom vi inte såg så många andra husbilar just där. Finns miljözoner i Tyskland och vi passerade säkert minst en av dom lite olagligt….Slottet var faktiskt riktigt fint trots det var regntunga moln som hängde över oss hels tiden. Vi tog en promenad i slottsparken bland massor av andra tyskar samt kineser så klart. Efter det så rullade vi vidare mot Holland men då fick sambo Annika syn på en loppis efter ett par mil, vilket skulle besökas så klart ! Snurrade runt där någon timma innan vi återigen tog kurs på Holland. Nu vart det lite mer körning och vi hann drygt åtta mil innan det var dags att slå läger för natten. Och där är vi ikväll, Heide Park utanför Soltau, ett gröna Lund mitt i skogen som faktiskt stängde redan klockan sju ikväll så nu är det lugnt och stilla igen. Vädret är fint klarnat upp och ca 15-16 grader varmt, men galet fuktigt ! Imorron söndag ska vi vidare och ar sett ut en ställplats vid ett hotell där vi kan få oss en snitsel, äntligen !