Hoppa till innehåll

Valborg, Lappland och två vårar

Vi tar det i kronologisk ordning !
När vi startade vår valborgs turné så hade vi inga planer på vart vi skulle stå första natten. Jag hade hittat nya kastruller hos en säljare på Blocket och dom fanns några mil syd ost om Nyköping så vi satte kursen mot Östra Husby som det heter. Efter kastrull köpet så var det dags att söka nattplats och då hamnade vi på Göta kanals ställplats Mem

som ligger strax utanför Söderköping. Väldigt trevlig ställplats och vi stod helt ensamma då dom fortfarande hade vinterstängt, vilket innebar att vi inte hade så mycket bekvämligheter. Tanken var att vi skulle fira valborg vid Hjälmare docka utanför Arboga med några andra husbilare så dagen efter tog vi sikte på Vingåker där vi vart tidigare och som ligger på vägen till Hjälmare docka. Dock så tänkte vi att vi borde testa något annat då Vingåker är en bra plats att stå på med fri el, men inte så mycket mera. Så vi hamnade på Båsenberga ställplats som drivs av Båsenberga slalomklubb i Vingåker.

Båsenberga slalomklubb ställplats

Det var lite märkligt att stå vid en slalombacke med ett helt nytt servicehus från 2020 med restaurang (stängd) mitt i Sörmlands skogar. Min tanke var att dom måste ju ha ännu mindre snö än vad vi har lite högre upp (Nyköping). Hur som snyggt och fräsch var det. Fanns fyra ställplatser med el, så vi kopplade upp oss och tog natt i väntan på valborg då vi skulle träffa våra polare vid Hjälmare docka. Tyvärr så slutade det med att sambo Annika och jag vart ensamma på vår valborgs turné, så efter vi haft krigsråd och kollat SMHI vart det skulle bli sol så siktade vi in oss på Vadstena hamn. Alternativet var Valdemarsvik men då vi kom från det hållet så tog vi sikte på Vadstena, vilket skulle visa sig vara en riktig höjdare.

Vadstena slott
Vadstena ställplats bland båtar och husbilar !
Utsikt över Vättern

Ingen av oss hade vart i Vadstena tidigare och när vi kom fram förstod vi att det var ett populärt ställe. Det var spätt fullt redan då och stod ca 35-40 husbilar i hamnen, så vi fick kila in oss på en flik utan el men det är helt ok eftersom vi har bra och fräscha AGM batterier och rejäla solcell på taket. Platsen vi tog visade sig vara en av do bästa trotts avsaknad av el. Man står på hamnplanen där det ligger vintervilande båtar och så ställplats för husbilar. En bra kombo av två fritidstyper. Jag satt och tittade på hur dom jobbade med båtarna inför sjösättningen och närmast oss var det en som höll på att slippa sin båt invändigt. Döm om min förvåning då han mitt i slipandet öppnar en form av bottenplugg på båten och släpper ut ca 150-200 liter vatten rakt ner på marken ! Svårt att avgöra om det var rent eller smutsigt. Skulle se ut det om vi öppnade vårt gråvatten som bara är disk och tvättvatten och släppte ut det lite hur som helst. Finns många och långa och hätska diskussion om det på diverse forum…..Det var lite svalt i vindarna från Vättern men vi satt ute och njöt av vädret som var sol och blå himmel under hela helgen. Vadstena som stad är litet och trevligt. Pga av Corona så är mycket stängt av restaurangerna och fiken men några tappra hade öppet. Vi besökte klosterkyrkan och shoppade lite i dom vanliga turist fällorna ;-), sedan var helgen över och vi skulle hem och jobba igen, ja eller Annika sambo skulle jobba, jag har ju kontoret med mig vart jag än är eftersom jag jobbar hemma.

Vadstena hamn

Vi vart hemma fram till 14 maj då det bar av igen och nu var kompassen inställd på Norrland för att hälsa på min mor och fixa lite inför sommaren. Vi startade fredagen den 14 maj och nu gick resan mot Norrtälje som första stopp. Norrtälje är klart underskattat, jag har aldrig vart där utan bara ratat det och tänk det inte finns något att se. Men ack vad jag bedrog mig, det var ju en väldigt trevlig stad och även om vädret var blött så hade vi ett trevligt dygn där. Vi stod på en vanlig parkering som heter Borgmästarholmen och ligger nere vid båthamnen. Helt ok, ingen service kostade gratis, dock var det en hel del motorburen ungdom som körde fram och åter och skapade sig tinnitus om tio år.

Som dom spelar i sina bilar, finns ingen logik i det hela och att få ett tjut i örat resten av livet kommer ingen tycka det varvärt den tid dom fick spela som dom gjorde ! Nåväl lite gammelgubbe över dom raderna men det kommer komplilationer av den volymen.

Från Norrtälje drog vi vidare mot Sandarne och ställplats Källskär uppe vid Söderhamn, en ställplats utan någon service men väldigt fint läge ! Vi var sex husbilar där på kvällen, det var dimmigt och rått så vi höll oss inomhus under hela kvällen.

Ställplats Källskär, Sandarne

Därifrån så fortsatte vi upp mot Thailändska paviljongen i Bispgården, den var dock stäng för säsongen ännu men skulle öppna inom kort. Lite märkligt att det står ett thailändskt hus mitt i Jämtlandsskogen ! Och det var väldigt fint där, dessutom ställplatser då det är öppet med WC, dusch, el, dock ingen tömning av vätskor (gråvatten o wc kassett) Vi tog en promenad där och kom till Utanede kraftverk som låg lite avsides enligt mig och med en riktig mördarbacke när vi skulle tillbaka till husbilen.

Thailändska paviljongen som ligger vid Bispgården

Men det var vackert där och jag Googlade lite på Utanede kraftverk och fick upp den makabra historien om en pappa som kastade sitt barn utför kraftverksdammen rakt ner i betongen. Vet att jag läste om det då det hände men hade ingen aning om att det var där det låg.

Utanede kraftverk
Utanede kraftverk II

Efter Thailändska paviljongen fortsatte vi vår resa upp mot Dorotea som var vårt slutmål på resan upp. Här vart vi kvar 12 dagar, jag jobbade med mitt jobb på distans och Annika sambo servade min mor och gjorde klar gården inför sommaren och dess gäster ! Det roliga var att vi lämnade ett vårlikt Nyköping men ju högre upp vi kom desto mindre vår var det, så vi fick två vårar !