Hoppa till innehåll

Toscana, vinprovning & punka !

Efter vi parkerat upp på vår fina camping så tog vi det lugnt under första kvällen för att dagen efter ladda fullt och se Florens. Det gick en gratis skyttelbuss från campingen ner till en by som heter Fiesol. Där tar man buss nr 7 till centrala Florens och sedan har du hela stan för dina fötter. Det första vi siktade in oss på var en katedral Santa Maria Del Fiore som var en stor besvikelse. Vi köade drygt en timma för att komma in och fick vissa Coronapass för att komma in. Men sedan var det bara tomt, alltså katedralen var helt tom på bänkar, målningar, färgat glas, ljuskronor etc etc. Vi var ute igen på 10 minuter och då hade vi hunnit vara ner i källaren i en usel turistbutik också. Nåja efter katedralen så drog vi iväg till Leonardo Da Vinci museet för att göra ett besök där. Det var å andra sidan klurigare att hitta men vi fann det till slut och betalade 80kr för att komma in per person.

Santa Maria Del Fiore katedral eller obelisk

Det var ett ganska litet men trevligt museum där det var replikor på många av Da Vincis uppfinningar. Den gubben var klart före sin tid kan man säga! Efter katedral och museum så gick vi runt lite allmänt och så var det dags för lunch och nu kom ett av våra få misstag på den här resan. Vi hittade en liten trevlig restaurang som serverade ravioli bla på menyn samt lite annat som vi tycker hörde Italien till. Jag beställde hur som helst ravioli och Annika något annat med krokigt namn. Efter dryga 15 minuter kommer maten in, jag fick sex stycken ravioli kuddar och Annika en skål soppa! Tjena hej vilken lunch….men vi trodde ju det var Italienskt då det visade sig att vi satt på en knepig asiatisk restaurang av finare snitt. När vi fick in notan så kostade denna enkla lunch oss 400:-. Lesson and learn, kolla menyn och restaurangen en gång extra dyk inte på första bästa. Så efter det mat debaclet så gick luften ur oss lite men vi strosade vidare efter floden och köpte oss varsin t-shirt så vi vet vi vart i Florens ha ha ha. Så hem med gratis bussen och sedan blev det kvälls slappande i husbilen. På kvällen lyxade vi och åt en pizza på camping restaurangen och den var god.

Sedan när vi sitter i husbilen på kvällen och surfar och sambo Annika pratar med dotter Emma så hör jag hur hon får fart in på vår WC. Kommer ut och säger det där var tur jag inte var nere i stan då hade det gått illa ha ha. Jag sa till henne att ta en Gaviscon tablett mot halsbränna o magkatarr, vi har lite känsliga magar sedan gammalt. Så kvällen flöt vidare och jag kände även jag behövde uppsöka WC men jag drog ner till campingens, och hoppsan även jag var visst lite dålig ! Det var antagligen maten från asiat restaurangen som ställt till det för oss, så dagen efter på torsdag höll vi oss hemma hela dagen och lämnade inte husbil och WC ur sikte ! Nu visade det sig att det var bara en engångs händelse och det var första gången på tre Europa resor vi var dåliga i magen. Semester mage kan man kanske kalla det.

Gatukonst

Dagen efter mao igår fredag 2021-10-01 var det dags att flytta vidare. Inget längre hopp men närmare stan eftersom vi skulle ut på utflykt på eftermiddagen. Jag hade bokat en vinprovare tur i Toscana som landskapet vi är i heter. Nu har vi blivit lite mera lika Italienarna i vår bilkörning. Inga onödiga väntetider vid korsningar och rondeller alá modell Sverige. Nej här är det fullt ställ så fort minsta lucka uppdagar sig så vi tog oss ner snabbt och säkert (nåja) till campingen som låg mitt i stan. Chekade in och fick en skitruta att stå i lutade betänkligt och hydrauliska stödbenen ink klossar fick bilen rak i sidled men längsmed var den något låg fram. Nu hade vi inte tid att fixa något längre tag eftersom vi skulle vara på tågstationen i Florens och innan skulle vi cykla dit, en liten tur på ca 7 km enkel väg. Kastade i oss en snabb lunch och så fram med cyklarna. Där det visade sig att sambo Annika hade punka, det fanns lite luft kvar men det mesta var tomt. Visste du att det ska vara minst 4kg luft i ett cykeldäck ?! Det berättade cykelverkstaden som jag servade min cykel på innan semestern. Ok vad göra ?

Det finns en cykel uthyrare på campingen och han har en pump så vi kvistade in där pumpade cykel och drog som två avlöningar in mot centralen ! Det finns cykelbanor i Italien men dom lämnar en del att önska, ex vis så försvinner dom då o då för att återuppstå lite längre fram. Lite godtyckligt alltså. Vi kom ca 5,5 km sedan vart det turiststråk och inte ok att cykla så vi parkerade cyklarna, låste med wire lås och så gick vi sista biten. Kom fram till stationen och hittade vår grupp på ca 18 turister som skulle ut på vin provning. Mest bräkande amerikaner men även Chilenare, Italienare, Tyskar och så vi från Sverige. In med alla i en liten buss som tack och lov hade AC så det var en skön om än lite skumpig tur ut på landet till en av Toscanas vinproducenter som hade vinprovning med oss och berättade sitt vins historia. Det var en hel vetenskap att få till ett bra vin visade det sig, och det avslutades med att vi blev erbjudna att köpa det vinhusets produkter. Vi avstod dock, känsliaga magar du vet…..

Sedan in i bussen igen och så vidare in på kostigar fram till nästa producent som visade sig vara av det mindre slaget och där vi kände skillnaden på storproducentens vin och den här med mycket mindre resurser. Men dom galna amerikanarna köpte på sig mängder med olivolja som dom skulle få skeppade till USA. Visade sig dom var på rundresa i Italien och skulle vidare till Venedig idag, där fattades det inte pengar kan man säga ! Sedan avslutades resan med trötta men nöjda vin provare. Hem till Florens igen där vi vart avsläppta på en gata någonstans i närheten av stationen.

Så där stod vi sambo Annika och jag i den mörka Italienska natten, klockan var lite över åtta på kvällen. Tog fram Google maps och jag tyckte mig se vart vi parkerat cyklarna och det var en nät promenad på ca 3,2 km. Vi var lite brydda hur det kunde bli längre än när vi var på väg till stationen, men reflekterade inte så mycket över det. Promenerade iväg och det tog sin lilla tid men till sist var vi framme vid fel bro visade det sig……Missade med ca 1,5 km så nu var vi slitna i både fötter och humör. Fortsatte muttrandes framåt till vi var framme vid cyklarna. Då visade det sig att sambo Annika hade flatpunka, nada luft i det däcket och klockan var ca 2230, så vad göra. Skit samma sa vi, nu kör vi så hon cyklade hem cykeln till campingen, det tog sin lilla tid men vi kunde inte vänta till idag och in o snurra med 7,5 meter husbil och bärga en cykel. Nöden har ingen lag

Idag står vi i Arezzo nedanför Florens, typ 8-9 mil men det återkommer jag till en annan dag !