Hoppa till innehåll

Sveg, Filipstad, Kristinehamn, Falköping

Sveg var snabbt avklarat eftersom vi bara sov och bunkrade lite förnödenheter där, hade inga intentioner på att stanna och turista. Vi håller på förflytta oss från Norrland till ostkusten och Österlen så det har vart tre kördagar. På vägen ner så stannade vi i Vansbro för att tanka både diesel och lunch ! Vi stod vid vägen ner till starten på Vansbrosimningen och tro det eller ej hux flux dök det upp en kille i våtdräkt, hoppade i och simmade vidare ! Det regnade galet mycket här men det hindrade ju inte honom.
Kan ha vart en försenad tävlande eller så skulle han bara träna för nästa år !!!

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 20200830_174705000_iOS-1024x840.jpg
Väder under tiden vi var i Filipstad

Dock vet jag inte riktigt vad jag ska tycka om Filipstad. Stan har ju potential att bli/vara ett perfekt turistmål för oss husbilare men även andra. Men den är helt död. Idag måndag har vi cyklat runt, började på Wasa knäckebrödsfabrik som har ett museum vi tänkte besöka – stäng pga Corona ?

Stängt knäckemuseum

Så vi cyklade vidare in mot staden. Tog sikte på systembolaget eftersom jag tänkte där är ju centrum ! Och jodå det var centrum men tyvärr var hela Filipstad ganska avslaget. Butiker stängda eller avslutade, knappt ett hyfsat ställe att äta på. Stora behållningen var Coop där vi hittade lite förnödenheter.

Filipstad I

Det knepiga är att stan är inte så tokig det rinner en å mitt genom stan, det finns ett stort torg men potential att ha uteserveringar etc. Karlstad ligger 7 mil från men det kan man inte heller skylla på, att storebror tar allt och alla.

Filipstad II

Den stora behållningen var faktiskt campingen vi stannade till två dagar på, som ligger precis utanför centrum. Man cyklar upp på 5 minuter till stan. Munkebergs camping ligger på en halvö vid sjön Lersjön. Det är ju inget större drag ute på vägarna längre efter semestern så vi fick en kanonplats direkt nere vid sjön.

Munkebergs camping

Igår så vart det en del körande ner till Falköping som blev vår nattplats på tisdag. På väg ner så kom vi till Kristinehamn där världens största Picasso staty finns. Vi letade upp den, nåja körde efter skyltarna ned till vattnet vid Vänern där den står och intog en delikat lunch på rester ! Efter det stoppet bar det iväg igen.

Picasso staty Kristinehamn
Vänerns skärgård

Falköping har vi vart tidigare och största orsaken att vi stannade inatt som var är ju Falbygdens Ost ! Vi ska in och handla lite goda ostar innan vi fortsätter ned mot ostkusten och Österlen. Vi stod utanför Mössebergs camping, där det finns en mindre ställplats precis utanför receptionen till campingen. För en 100 lapp får du parkera och tömma och fylla på tankarna. Vill du nyttja andra bekvämligheter inne på campingen så kostar det 150:-. Det finns ingen el men det klarar vi oss utan i alla fall.

Idag fortsätter vi våra irrfärder söderut, det positiva är att värmen är tillbaka delvis. Igår var det mellan 19-21 grader hela dagen så shortsen åkte på direkt ! Kvällarna är kalla och igår tisdag hade vi besök av en polare som bor här i Falköping och vi satt ute till 20:00. Vart kallt och såklart mygg, fanns det gott om !