Hoppa till innehåll

Resdag idag

Vaknade 07:19 pip, på onsdag av att hantverkarna precis utanför campingen vi stod på, startade sin kapklinga ! Nåja kudde över örat så vart det tyst och somnade om till lite senare….Att få gå och köpa färskt bröd på mornarna är en lyx vi unnar oss där vi hittar ett bageri. Campingen hade ordnat det så vi gick upp och handlade det i går morse och så vart det frukost ute för första gången sedan vi åkte. Vinden hade mojnat och det var sol och klarblå himmel, äntligen ! Vi har ju ändå semester va…..

Frukost ute i Rirek innan vi kör vidare

Dagen till ära så skulle vi börja vår resa ner över Europa. Som jag skrev igår är vi på väg till Winterwijk i Holland, ligger nära gränsen till Tyskland. För att handla sånt som vi inte visste vi behövde till husbilen. Det blir bara en kort avstickare eftersom vi ska ner och fira Annikas dotter i Haag i december. Startade med goda förutsättningar att köra småvägar, gick väl sådär. Det finns otroligt mycket bebyggelse och vägar i Tyskland. Sällan det är öde någon längre sträcka.

Till skillnad mot Sverige så satsar Tyskland en hel del på vindkraft….Finns otroligt mycket kraftverk här.

Annika körde drygt 15 mil så tog jag över efter en välbehövlig paus, där vi inmundigade oss tokgoda mackor vi hittade på vår nya favorit, näst efter Lidl som heter Edeka. Otroligt utbud och manuell ost o charkdisk ! Bunkrade lite mat och förnödenheter samt innan vi lämnade campingen så fyllde vi vatten och tömde slaskvatten eller gråvatten som det heter på husbil/vagns språk. Om detta kan man diskutera i evigheter, en del tömmer där det passar och en del tömmer där man ska.

Provsträcka för autonoma (förarlösa/eldrivna) lastbilar på autobahn

Det roliga med gråvatten är att det uteslutande är diskvatten. WC samlas i en toa kassett som är hermetiskt tillsluten och den tömmer vi på dom ställen man ska tömma på. Tillbaka till gråvatten. Jag har läst en hel del på diverse olika forum om det och folk går fullkomligt bananas ang tömningen av gråvatten. Som i slutet är vanligt diskvatten med kaffesump i ! Så farligt är det med det. Vi tömmer där vi ska efter vägen på diverse campingar och ställplatser, i alla fall ute i Europa 😉

Festligt ställe att ha vattenkannan på….

Hände inte mycket idag, såg två riktigt rejäla trafik olyckor med jätteköer som följd. En lastbil som var bara skrot, funderar fortfarande vad han kört in i. Samt en singelolycka där bilen var tillknycklad precis överallt. Man ser vad farten ställer till med, sedan spelar det ingen roll hur mycket ABS bromsar du har, eller krockkuddar eller hur säker bilen är. Den tar stryk av farten så är det bara.

Färdig paketerad fruktfat för runt 20 kr, smart ide. Var blandat frukt för alla.

Vi står på en ställplats i Sulingen nedanför Bremen i natt och idag torsdag ska vi vidare dom sista 21 milen till Holland och efter det så är det ett oskrivet blad vart vi tar vägen !