Hoppa till innehåll

Hemma igen

Resan från Rostock över ett skumpigt hav gick utan problem, trötta och lite slitna kom vi fram till Trelleborg på onsdag kväll. Det finns en ställplats direkt efter terminalen i hamnen som vi tog sikte på för natten. Perfekt eftersom vi inte hade så stor lust att åka på kvällen. Parkerade för natten och skulle starta värmaren eftersom det var väldigt svalt ute, och så startar inte vår pålitliga gasolvärmare ! Felsökning blandat med sen middag vidtog men icke sa Nicke, den vägrade tända till så där stod vi nu utan någon värmekälla alls i husbilen. Fram med ljus så vi fick upp en dräglig värme i kupen, sovrummet är ok att det är svalt vi har bra täcken och tycker om kyla när vi sover. MEN morgonen efter i torsdags mao så var det väl kanske inte lika roligt att vakna ! Tror vi hade +8 inne i bilen, samma som utanför ! Nåja på ned alla tre gasolplattor så fick vi fort upp värmen från midjehöjd i alla fall. Efter frullen enades vi om att leta fram en butik med elfläktar så vi skulle inte frysa mera ! Men först väntade besiktning eftersom vi hade fått körförbud på bilen redan långt ner i Tyskland. Jag visste om detta så jag hade redan bokat besiktning i Trelleborg tills vi kom i land. Den gick igenom utan problem, gasoltestad och klar så drog vi vidare upp över Sverige, kursen var satt till Växjö och inga motorvägar. Tror vi var in i varenda liten elaffär på vägen upp för att köpa en vis typ av värmefläkt. Tyvärr var och är utbudet en aning skralt på fläktsidan. Uppenbart lägger affärerna inte ner för mycket energi (!) på detta. Till slut så lessnade vi i Osby och köpte en helt vanlig liten golvmodell bara så vi klarar oss hem sista dagarna. Sedan tog vi kurs på Växjö, hade letat fram en camping som hade dom faciliteterna vi behövde. Typ färskvatten och möjlighet att tömma toa och gråvatten (tvätt o diskvatten) samt möjlighet till dusch för oss själva. Vädret lämnade allt övrigt att önska, regn och grådisigt mao som det ska vara i Sverige på hösten ! Fredagen drog vi vidare efter sovmorgon i govärme då fläkten gick hela natten och vi hade el uppkoppling i husbilen. Det är ju det som är lite av grejen, vi är i vanliga fall helt självförsörjande med el och värme men då värmen fallerar och i synnerhet i oktober så blir man lite bunden till elplatser. Nåväl vi tog kurs mot Ödeshög, finns en fin liten camping/ställplats vid stranden som heter Hästholmen. Där var det inte många på fredagen. Vi var på slutet fyra husbilar, toan var stängd sedan länge pga av stopp….nåja det framkom att PEAB ska bygga lghi byggnaden så jag förmodar att dom hade ett finger med i spelet också. Samma skitväder lite blåsigare men regn och iskyla ! Lördag finns inte mycket att orda om, vi tog kurs på Oaxen och till slut så var vi på ön igen. Lite trötta men väldigt nöjda !

Rena papper bara nytt avgasrör till nästa år
Växjö, vår bil till vänster
Hästholmen, Ödeshög
Vi har digital hastighetsmätare !
Hmmm miljö diesel eller…..