Hoppa till innehåll

Ernst

Senast uppdaterat den 23 september, 2021

Nej inte Kirchsteiger utan byn Ernst som ligger en bit in i Moseldalen. Vi anlände sent omsider igår måndag efter att vi startat från Wietmarchen och sedan via en shoppingrunda i Winterswijk o Holland åter vände in till Tyskland för att ta natt på Hotel Heilemann. Där fick vi för första gången visa upp våra Corona pass eller vad dom kallas för ! Där fanns också en enkel ställplats med el och en restaurang som serverade olika konstellationer av schnitzel ! Vilket vi naturligtvis inte kunde motstå, man blir bara nöjd då notan kommer.

Obelink som är ett galet stort varuhus med allsköns attiraljer du kan tänkas behöva till husbilen vart ett besök på drygt tre timmar. Vi shoppade lite sånt vi saknar men också lite onödigt så klart. Därefter ställde vi in GPSn på Cochem i Mosel och så körde vi iväg. Jag kan väl säga som så att Tyskland och autobahn i rusnings trafik inte är att rekommendera för dom nervsvaga ! Tom med jag som anser mig vara lite luttrad vid att köra tyckte det var högt tempo. Dessutom satt vi fast i diverse köer med jämna mellanrum. Så ja den resan tog tid. Vi kom fram runt 1830 och då siktade vi in oss på Mosel Cochem camping eftersom dom flesta ställplatser vid den tiden är fullbelagda sedan länge. Sen behövde vi alla ta en dusch och tanka på lite ny el i batterierna så det var bra vi hittade platser där. Campingen i sig var trevlig om än packad och med dåliga avstånd till bilarna runt omkring. Dessutom fungerade inte vatten fyllningen så vi kunde bara tömma svart och gråvatten, men wtf det var gott nog.

Imorse så var det dags att köra vidare till Ernst som ligger ca 1,5 mil från campingen. Sambo Annika och jag var här 2019 och visste det var en stor trevlig ställplats. Vi kom runt 1030 och vi tog som det såg ut dom sista platserna. Här blir vi nu i två nätter till att börja med så får vi se sedan vart vi tar vägen. Vi fick en plats utan el men vi har en rätt stor solcell på taket som tankar på batterierna bra då solen skiner, vilket den gjorde idag. Vi hade ca 23-24 varmt som mest och det var riktig tryck värme, så vi gick runt i short hela dagen. Efter lunchen idag så åkte cyklarna fram och så bar det av tillbaka till Cochem där det finns ett magnifikt slott på en höjd. Men helvete så jobbigt det var att gå upp till det i tryckvärmen och absolut ingen vind som svalkade. Tröjan var svett och även jag, det rann rejält. Men jag såg att det inte var bara jag som slitit på uppfärden, flera hade blöta tröjor. När vi kom upp så visade det sig att det fanns ett café som påpassligt nog serverade både öl, vin och våfflor bla. Det fick bli en stor kall öl som smakade smaskens i värmen. Vi vart sittandes drygt en timma innan vi sakta lunkade ned från slottet. Tänkte det att dom fiender som tog sig upp där troligen dog av överansträngning när dom var framme !

På vägen hem till Ernst en cykeltur på ca 8 km så hittade vi även ett vinotek där vi stannade upp och tog ett glas vin samt en tysk pizza. Den är något tunnare och med färskost/cream fraich på smakade mums men sedan var det dags att ta sig hem, nu var det slut på dagens utflykt. Lätt slitna så tog vi vägen via Edeka likande ICA och handlade lite förnödenheter och nu sitter jag ute i 20 graders värme och skriver detta inlägg !