Hoppa till innehåll

Stekenjokk då ja…

Efter en kylslagen men ändå snön natts sömn på platån vid Stekenjokk så vaknade vi och idag var det dags att ut och vandra lite äntligen. Det här var en av resans grundmål, vandra i fjällen. Gårdagen var ju en hel del resa och sedan på kvällen när vi stod på platån så blåste det rejält ute så vi satte upp våra stödben (pallbockar) och med ens så vart det stabilare i vinden, men så kom vi på att det vart väldigt dragit inne i husbilen och då visade det sig att det blåste rakt in rätt bra vid kylskåpet.

Under dammen ligger gamla Stekenjokk gruva

Eftersom vi tagit ett glas vin så var det inte tal om att ut och parkera om, även om det fanns väldigt gott om plats. Finns likosm ingen ursäkt om man skulle tavla till det och det visar sig vi var på fylla. Tror det var 11 ekipage inatt. Så vi ut igen och satte luckor för kylens ventilation galler. Finns ett för IN luft och ett för UT luft. Efter det så vart det betydligt skönare inomhus. Sedan har vi ett täcka vi hänger upp så det inte kommer så mycket kall luft från förarkupen.

Utsikt

Nu vart det eller är det ingen fara men ju tätare vi har desto mindre gas går det och att byta gasflaska eller fylla på norr om Dalälven utgår, kostar en mindre förmögenhet. Vi har två stora gasolflaskor i komposit, PC10 samt en liten PC5 dom är på 10 resp 5 liter i varje flaska. Namnet ger sig själv vad som är vad. Sen att husbilen är 24 år gör inget den är så sval och skön så 😉

PC10

Dagens utflykt bestod av att vi skulle upp till en radio/TV mast bredvid ställplatsen vi stod på. Från husbilen ser det inte så långt ut…Men när vi vandrade uppför fjället så visade det sig att den låg bakom ett mindre berg, så det var en bit att gå i alla fall. Men vilken skillnad att vandra här mot helvetesturen vi gjorde upp till Skuleberget för prick en vecka sedan. Dels var ju vädret betydligt kallare nu, runt 9-10 grader ute då vi startade idag men sedan var det ju inte på långt när lika mycket uppför utan mera flaka partier så det var en skön promenad upp till toppen.

Toppstugan

Det visade sig att stationen som var vårt mål är väderstationen Stekenjokk som nämns i radio och TV då det är riktigt busväder ute. Det syntes på byggnaderna som står på stabil betong grund men också är fastsatta med stålvajer i marken för att stå kvar då det blåser på !!

Stekenjokk väderstation

På väg upp så stötte vi på en vad vi tror en Holländare som var ute och gick med två stora vita hundar. Vägen delade på sig så vi tog vänster och hundägaren gick åt höger. Efter en dryg halvtimmes vandring stötte vi på honom igen, men med bara en hund. Då visade det sig att den andra hade dragit iväg över fjället.

Renar…

Det finns massor med renar över hela fjället så det var väl inte det smartaste att tappa en hund ! Vi lovade att titta efter Fox som hunden hette. Så skildes vi åt igen, vi fortsatte upp mot toppen och Holländaren gick åt sitt håll ropandes på Fox !!

Vi kom upp på toppen och det var värt varenda sekund av vandringen för utsikten var kanon. Stannade där och satte oss i lä för att fika och äta lite. I solen och vindstilla så var det riktigt varmt faktiskt. Sedan vart det obligatorisk fotografering av utsikten.

Vy I
Vy II

Efter vi gått ner så drog vi vidare mot Gäddede hållet, på vägen passerade vi Gaustafallet, ett riktigt fint och kraftfullt vattenfall typ 100m från vägen ner från Stekenjokk. Stannade till där för att kolla upp det, och det hördes redan då vi hoppade ut att det här var det lite kraft i. Dånet i skogen fram till fallet var dovt och när vi kom fram så precis det var ett j-a fint vattenfall.

Gaustafallet

Fotade och for runt där ett tag men sedan fortsatte vi vidare för att ikväll ha hamnat i Stora Blåsjön. Mitt i Jämtländska fjällvärden ligger en liten oansenlig by med två campingar och en ställplats eller om det var tvärtom ! Och dessutom en väldigt välsorterad ICA butik, så där provianterade vi till kvällens gourmé middag, stuvade makaroner och falukorv !