Hoppa till innehåll

Sagoslott

Resan hem går sakta vidare, vi irrar en del och letar oss fram på småvägar med vidunderlig utsikt och små pittoreska byar. Just nu ligger vi på ett milsnitt på ca 10-11 mil om dagen. Tisdagen kom vi fram till Füssen precis på gränsen till Österrike, för att vara säkra på vi åkte rätt så vände vi och körde tillbaka till Österrike en gång till och sedan in till Tyskland igen !!! Vart visst en liten felkörning, en av många kan man säga.

Som jag skrivit om tidigare så är inte våra GPS helt 100 utan gör sina egna snurror då och då oftast vid av/på farter eller rondeller då den inte riktigt hänger med då och då och vi hamnar på villovägar. Annika skrattar och jag hotar med att skriva hatmail till Google och Sygic !!

Hursom vi kom fram till Füssen och där ligger det ett riktigt sagoslott, Neuschwanstein  som vi besökte. Galet mycket folk var det så klart men när vi forcerat alla som korsade gatan fram och åter och letat oss ner till parkeringen så visade det sig att dom tänk på husbilsfolket. Pang poff 85 kr och vi fick egen ruta med gott om plats ! Slottet ligger på en klippa rätt illa till uppe i berget och för att nå det så åker man en buss för 25:- Inte speciellt långt 1,7 km men helvete vilken stigning det är upp till det. När man bli avsläppt efter en galen tur upp på slingrande vägar utan räcke så finns det två vägar att gå. En som går till en gångbro som är ca 80-90 meter över en fors långt ner.

Här är det riktigt tokigt folk inklusive vi köar för att gå ut på bron och sedan ta ett foto eller selfie med slottet som bakgrund. Jag tycker illa, väldigt illa om såna höjder och stannar folk och bara står i min väg finns risk för att jag ruttnar totalt ! Hur som jag föresatte mig att gå över eftersom vi  såg folk på en stig ovanför bron. Sagt och gjort med blicken stint fäst på andra sidan och ett krampaktigt tag om räcket så kom jag över ! Annika har inga sådana här skov, hon kan stå mitt på bron och fota och tycker det är helt ok. Måste vara genetiskt det där !!

Vi fortsatte på en stig och kom efter en stund fram till en utsiktsplats som gav ännu snyggare vyer och bilder såklart ! Efter brobesöket med samma väg tillbaka och med samma krampaktiga tag om räcket och stirrig blick så tog vi en tripp upp till själva slottet. Det är ett fantastiskt sagoslott mitt i skogen som inte finns någon annan stans ! Som det står i texten så tog tom Walt Disney det som förebild till sina sagoslott. Efter slottsbesöket så bar det av ned till husbilen och vidare in till Füssen där vi parkerade för natten.

Sagoslottet vi var där !
Jävla skumt, folket köade för att gå ut på bron 80m över forsen och ta en selfie med slottet som bakgrund….puckon ! Vi gick över och hittade en stig upp till ännu bättre utsikt !!!

Publicerat iResa

En kommentar

1. Fusk!
    Jag har länge velat se det där slottet!

Det är enligt mig det finaste slottet i världen.

Ha en skön semester och kör sakta hemåt, här regnar det 🙂